Ondernemers vragen zich af of een merknaam registreren slim is? We vinden het erg leuk om in deze blog de nodige informatie te geven over het feit of een registratie echt zo’n goed idee is. Wat registreer je dan eigenlijk? Lees vooral verder in deze blog en kom achter de antwoorden. Naast een merknaamregistratie komt het ook voor dat er een patent aangevraagd wordt. Wat is dat dan? Neem het met ons door en doe er je voordeel mee. 

Merknaam registratie 

Wanneer je als bedrijf actief bent in een bepaalde markt met producten en/of diensten, dan is het belangrijk dat je deze laat registeren. Zo heeft The Coca-Cola Company ook haar merken Coca-Cola en Sprite laten registreren. Dit voorbeeld geeft al aan dat een bedrijfsnaam niet noodzakelijkerwijs samenvalt met een merknaam. Die moet je dus apart laten registreren. Je kunt een registratie voor een groot gebied doen, maar een klein gebied is ook mogelijk: voor heel de wereld, voor Nederland, Benelux, Europa. Hoe groter het gebied, des te hoger de kosten zullen bedragen. Een merknaam is heel gemakkelijk online aan te vragen en dat doe je bijvoorbeeld via merkenspot.nl. 

Wat is een patent en wat heb ik eraan? 

Veel bedrijven vinden het ook zinvol om een patent aan te vragen. Dit houdt in dat je een uitvinding van jezelf laat vastleggen. Zeker wanneer je geld kunt verdienen met deze uitvinding, omdat deze bijvoorbeeld  technische problemen van anderen oplost, is het een superslim en lucratief idee om een patent aan te vragen. 

Een merknaam en een patent kunnen vastgelegd worden, maar na verloop van tijd zullen de registraties verlopen. Dan moet je ze dus opnieuw laten registreren. Dit verlopen is natuurlijk een belangrijke zaak, omdat je niet eeuwig een patent op iets kan hebben. Een patent kan dus vervallen en dan wordt deze kennis een algemeen goed. Op dat moment kan iedereen het zomaar in zijn of haar eigen producten gebruiken. 

Pin It on Pinterest